Werkplaats
Terug naar overzicht
Injectiesystemen remappen
Het remappen van werkelijk alle motoren en alle types ECU's
De afgelopen jaren hebben wij veel kennis opgedaan op het gebied van het tunen en optimaliseren van moto Guzzi's. Waar het vroeger nog simpelweg ging om het wisselen van sproeiers en naalden in carburateurs, ontkom je tegenwoordig niet meer aan de computer om de fijnafstelling te regelen.
Inmiddels beschikken wij over de meest recente softwarepakketten om niet alleen de basisafstelling van de motorfietsen aan te passen, maar ook om verregaande wijzigingen in de programmatuur door te kunnen voeren. Zo kunnen wij tegenwoordig de volledige injectiekasten (ECU's) voorzien van nieuwe en aangepaste mappings: het verleggen van ontstekingstijdstippen, termperatuurcorrecties en verrijkingen, evenals het omzeilen van de Lambda-sturing behoren allen tot de mogelijkheden.
Wij hebben veel tevreden klanten rondrijden, waarvoor wij de volgende punten hebben verbeterd:
- Naploffen in de uitlaat
- Slechte koude start
- Aan/uit effect onderin de toeren
- Onrustige gasreactie/toerental (o.a. bij filerijden)
Geert Janssen, Stelvio rijder, schreef ons:
"... Het kan met mijn rijstijl te maken hebben maar het lijkt wel of alle nieuwe motorfietsen, ongeacht het merk in een bepaald toerengebied last hebben van dat aan-uit gedrag (zal wel iets met keuringsnormen te maken hebben denk ik..?). Het meest merkbaar is dit bij stadsverkeer zo tussen de 3500 en 4000 tpm.
Herman heeft er ook nu weer een mooi stukje werk van gemaakt. De motor reageert directer op het gas en loopt zonder hikken of stoten door tot het rode gebied. De eerste metingen van benzineverbruik zijn ook bevredigend; ik heb geen stijging van het verbruik kunnen constateren. Ook geen toename van vermogen overigens want dat heeft ie volgens mij al genoeg..
Het is vooral een toename van rijplezier wat deze mapping toevoegd en ik raad 'm kan iedereen die last heeft van dat aan-uitgedrag aan..."